میزان خروجی دستگاه میوه خشک کن چقدر است؟

میزان محصول خروجی دستگاه میوه خشک کن

اغلب افرادی که می‌خواهند وارد صنعت تولید انواع میوه‌ خشک شوند و یا قصد راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی از طریق تولید و عرضه انواع میوه خشک را دارند برای شروع کار سوالاتی در ذهن‌شان شکل می‌گیرد مثلا اینکه از کدام میوه‌ها برای خشک‌ کردن می‌توان استفاده کرد؟ از هر کیلوگرم از انواع میوه و سبزی انتظار چه‌ مقدار میوه و سبزی‌ خشک باید داشته باشیم؟ محصول خروجی دستگاه میوه خشک کن چگونه محاسبه می‌شود؟ در مقاله زیر درتلاشیم تا به این سوالات پاسخ دهیم:

آیا هر نوع میوه ای برای خشک کردن مناسب است؟

جواب منفی است، همه میوه‌ها را نمیتوان خشک کرد، یک مثال ساده و آشکار لیمو‌شیرین است که ماهیتا برای خشک کردن گزینه خوبی نیست چرا که بعد از اسلایس شدن به سرعت طعم تلخی پیدا می‌کند پس نمی‌توان آن را خشک کرد، در سوی مقابل میوه های خیلی زیادی هستند که بسیار برای خشک‌شدن مناسب هستند انواع میوه ها مثل نارگیل، موز، سیب، انبه، خرمالو، انجیر، انواع آلو، گلابی و …. را به راحتی در دستگاه‌های میوه‌ خشک‌کن خانگی و صنعتی قرار داد و خشک کرد.

برای تولید یک کیلوگرم از انواع میوه، به چه میزان میوه تازه نیاز داریم؟

همه میوه ها وزن یکسان ندارند و آب میان بافتی و میزان رطوبت شان باهم متفاوت است و یکسان نیست، پس مقدار دقیقی را نمی توان به این سوال اختصاص داد، اما آنچه که مسلم است این است که اگر از میوه های سنگین تر مثل آناناس در مقایسه با میوه های سبک تر مثل انواع سیب استفاده کنیم، میزان محصول خروجی دستگاه‌ خشک کن میوه‌ بیشتر خواهد بود و اگه بخواهیم بصورت عددی یک مقدار بگوییم، حدود ۸ تا ۱۰درصد از هر مقدار میوه‌تازه و آبدار ما درنهایت میوه خشک داریم، یعنی مثلا از هر ۱۰کیلوگرم از انواع میوه، میزان محصول خروجی دستگاه میوه‌خشک‌کن حدود ۱کیلوگرم خواهد بود.

البته این مقدار کاملا نسبی است و برای انواع میوه ها می تواند از این مقدار خیلی بیشتر و یا کمتر شود.

محصول خروجی دستگاه میوه خشک کن چقدر است؟

فاکتورهای مختلفی برای پاسخ‌‌دادن به این سوال دخیل هستند: نوع میوه، نوع دستگاه میوه‌خشک‌کن، ظرفیت ورودی دستگاه میوه‌خشک‌کن و…

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین محصول خروجی دستگاه میوه خشک کن ، ظرفیت انواع دستگاه‌های میوه‌‌خشک‌کن می باشد که از مقیاس کیلوگرم برای بیان آن استفاده می شود، به این ترتیب که هر دستگاه‌میوه‌خشک‌کن در یک بازه زمانی حدود ۶ساعت قادر است چند کیلوگرم میوه خشک به عنوان محصول خروجی دستگاه میوه‌خشک‌کن تولید کند.

محصول خروجی دستگاه میوه خشک کن خانگی

میزان محصول‌خروجی‌ دستگاه‌ میوه‌خشک‌کن‌های پلاستیکی برای مصارف خانگی به‌طور متوسط بین ۲۰کیلوگرم تا ۲۵کیلوگرم در فواصل‌زمانی حدود ۶ساعته می باشد اما برای دست‌یابی به این مقدار از میوه‌خشک باید درحدود ۳۰کیلوگرم از میوه‌های تازه را بعنوان ورودی دستگاه میوه‌خشک‌کن درنظر بگیریم، چرا که همه میوه‌ها بعد از خشک‌شدن آبی میان‌بافتی‌شان را از دست می‌دهند و باعث می‌شود وزن کمتری نسبت به میوه‌های آبدار و تازه داشته باشند.

میزان محصول‌خروجی دستگاه میوه‌ خشک‌کن صنعتی

درمورد دستگاه‌میوه‌خشک‌کن‌هایی که در کارخانه‌ها و در صنعت تولید میوه‌خشک استفاده می‌شود، بخاطر ابعاد بزرگتر و گنجایش بیشتری که دارند، در یک بازه زمانی حدودا ۶ ساعته می‌توان انتظار تولید ۴۵کیلوگرم تا ۵۰کیلوگرم میوه خشک داشت که برای این منظور نیاز به حدود ۵۵ کیلوگرم از میوه تازه بعنوان ماده ورودی داریم.

میزان محصول‌ خروجی دستگاه میوه‌ خشک‌ کن صنعتی درمورد میوه و سبزیجات چقدر است؟

دستگاه‌های خشک‌ کن صنعتی می‌تواند انواع مختلفی از سبزیجات و آجیل‌ها را هم خشک کنند، البته اگر محصول ورودی دستگاه‌ میوه‌خشک‌کن صنعتی انواع مختلف سبزیجات باشد، چون فضای کمتری از گنجایش دستگاه را به خود اختصاص می‌دهند، محصول‌خروجی‌ دستگاه‌ میوه‌خشک‌کن در این حالت نسبت به میوه‌های خشک، بیشتر خواهد بود، اما درمورد انواع آجیل عملکرد دستگاه میوه ‌خشک‌کن مشابه میوه‌هاست و تفاوتی در میزان‌محصول‌خروجی دیده نمی‌شود.

مقایسه بین ورودی و محصول خروجی دستگاه میوه خشک کن برای انواع میوه

همان طور که گفتیم برمبنای رطوبت، آب میان بافتی و بطور کل ساختار هم میوه، مقدار میوه خشک بدست آمده متفاوت خواهد بود. برای حدود ۱۰کیلوگرم از انواع سیب حدود ۱ تا ۱.۲ کیلوگرم سیب خشک خواهیم داشت یعنی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل میوه تازه اما این میزان در میوه ای مثل زردآلو بیشتر است و می‌تواند بین ۲.۲ تا ۲.۵ کیلوگرم میوه خشک بدهد.

کلام پایانی

میوه خشک جز خوراکی هایی است که امروزه مصرفش بیش از پیش رواج یافته است و علاوه بر روش‌های سنتی تولید میوه‌خشک از دستگاه‌های میوه ‌خشک‌کن صنتعی هم برای تولید این خوراکی می توان استفاده کرد که آگاهی از کارایی این دستگاه‌ها و انتخاب بهترین میوه‌ها می توان میوه خشک باکیفیتی بعنوان محصول نهایی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره تلفنی شماره خود را وارد کنید

مشاوره البرز ماشین کرج
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه