بسته بندی قوطی ادویه و مواد پودری

بسته بندی قوطی ادویه

بسته بندی قوطی ادویه و مواد پودری

صنعت بسته بندی از آن جهت حائز اهمیت است که شرایط نگهداری مواد غذایی را فراهم می آورد. بسته بندی درست و بهینه از فساد مواد غذایی و صرف هزینه های هنگفت جلوگیری می کند. در نتیجه می توان روی این شیوه از نگهداری، برای ذخیره سازی بلند مدت مواد غذایی حساب کرد. در این میان، مواد حساس به رطوبت و میکرو ارگانیسم ها، همچون ادویه جات و مواد پودری، با نوع خاصی از بسته بندی عمر و کیفیت طولانی تری خواهند داشت. در این مقاله بسته بندی قوطی ادویه و مواد پودری مورد بحث قرار می گیرد. با ما همراه باشید!

ظروف پلاستیکی برای بسته بندی مواد پودری

اگر دقت کرده باشید بسته بندی قوطی ادویه و مواد پودری به شکل پلاستیک در سطح بازار فراوان دیده می شود. این نوع بسته بندی ها به شکل پک تا بطری شفاف مورد استفاده قرار می گیرد. از مشکلات این ظروف می توان به عدم کیپ شدن سر ظرف اشاره کرد. همین مورد حین حمل و نقل می تواند مشکل ساز باشد، اتفاقی که برای ظروف فلزی کم تر پیش می‌آید یا اصلاً رخ نمی دهد.

نحوه پر کردن ظروف پلاستیکی ادویه جات

علاوه بر آن، مطابق بررسی های انجام شده ظروف پلاستیکی از بدترین گزینه های نگهداری موادی همچون ادویه و انواع پودرها به شمار می‌آید. یکی از این دلایل فاسد شدن سریع مواد درون بسته است. نتیجتا به احتمال زیاد، فساد مواد درون بسته، حتی پیش از تاریخ انقضا، رخ خواهد داد. ضمن اینکه احتمال واکنش مواد پودری و ادویه جات با ظرف پلاستیکی، نم گرفتن و یا از دست رفتن بو و دیگر خواص ممتاز آن، در بسته بندی های پلاستیکی بسیار زیاد خواهد بود.

بسته بندی ادویه و مواد پودری در قوطی

ظروف فولادی یا بسته بندی فولادی چند کاراکتر برجسته و مهم دارند که عبارتند از: ایمنی و توانایی بازیافت بالا، قابلیت استفاده در سطوح گسترده، کاربردی بودن و عملکرد قابل قبول می باشد. در کل بسته بندی های فلزی در مقابل نفوذ گاز و رطوبت به شدت مناسب عمل می کند. نتیجه این عملکرد محافظت محصولی است که در آن بسته بندی شده است. این نوع بسته بندی از این لحاظ ایده آل به نظر می‌رسد که برای حمل و نقل نیاز به نگهداری در یخچال ندارد و نباید نگران فساد محصول درونشان، خارج از محیط سرد بود.

دستگاه بسته بندی قوطی

البته باید دقت کرد که وزن ظرف فلزی باید مناسب و سبک باشد. این ظروف توانایی بازیافت نیز دارند و از این لحاظ دوست دار محیط زیست اند. توانایی هک لوگو شرکت یا یک شکل، روی ظروف قوطی بسیار بهتر از ظروف پلاستیکی است. زیرا خاصیت چکش خوری دارند. در میان ظروف فلزی آلومینیوم برای محصولات پودری و ادویه جات مناسب تر است. این مهم به دلیل، توانایی آن برای جلوگیری از نفوذ عوامل ایجاد کننده فساد همچون نور، رطوبت و اکسیژن تلقی می شود. در نتیجه می‌توان آن را بسته بندی ایده آل ادویه، انواع پودر، آب میوه، انواع سبزیجات معطر و صد البته قهوه به شمار آورد.

از نکات مثبت آلومینیوم عدم واکنش آن با مواد بسته بندی و عدم ایجاد تغییر در بافت پودر و یا ادویه است. این نوع فلز در صنعت مواد غذایی، با عنوان ” غیر قابل نفوذ” نسبت به اکسیژن شناخته می شود. در نتیجه اکسید شدن و فساد پودریجات و ادویجات را به حداقل میزان خود می رساند. البته انواع دیگری از فلزات نیز برای بسته بندی قوطی ادویه و مواد پودری مورد استفاده قرار می گیرند.

نکته آخر

برای مثال قلع، که امکان تهیه آن با ضخامت، اندازه و اشکال خاص  و متفاوت وجود دارد. لازم به ذکر است درون این ظروف فلزی اصولاً از جنس پلیمری به نام لاک پوشش داده می شود. نتیجتاً طعم و بو و همچنین مواد مغذی بهتر حفظ می شود. این ظروف در مقابل حرارت و ضربات مکانیکی نیز مصون بوده و به دلیل امکان بازیافت، باعث صرفه جویی اقتصادی می شوند. از دیگر ویژگی های برجسته بسته بندی قوطی ادویه و مواد پودری می توان به امکان جا به جایی آنها حین حمل و نقل و یا در خط تولید، با استفاده از خاصیت مغناطیسی و همچنین نفوذ ناپذیری نور خورشید به داخل آنها آن اشاره کرد.

ناگفته نماند که ظروف فلزی در مقابل نفوذ میکروب ها نیز ایمن هستند، پس از جهت توجه به نکات  بهداشتی نگرانی های کمتری را برای مصرف کننده و تولید کننده ایجاد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه