راهنمای استفاده از دستگاه بسته بندی

راهنمای استفاده از دستگاه بسته بندی

در گذشته به دلیل انتخاب شیوه های نادرست نگهداری، بسیاری از مواد غذایی قابل نگهداری نبود. پیشرفت صنعت بسته بندی سبب شد تا مواد غذایی را با کیفیت خوب، بسته بندی کرد. با توجه به نوع محصولات غذایی باید از بسته بندی های متفاوتی استفاده کرد. دستگاه های بسته کردن مواد غذایی بر اساس ظرفیت و توان مصرفی دارای انواع مختلفی است. راهنمای استفاده از دستگاه بسته بندی خشکبار و  مواد غذایی در عملکرد صحیح دستگاه موثر است.

دستگاه بسته بندی عمودی مواد خوراکی

در این نوع دستگاه مواد غذایی از طریق نوار نقاله یا بالابر در قسمتی از دستگاه منتقل می شود، سپس توسط قانون جاذبه و وزن مواد غذایی، مواد به سمت پایین هدایت می شوند. بسته های خام به دستگاه متصل بوده و مواد غذایی به داخل بسته انتقال داده شده؛ پس از آن دستگاه پرس هر بسته را به صورت مجزا، به قسمت خروجی دستگاه منتقل می کند. جنس بسته بندی ها اصولا از پلی پروپلین بوده و برای تغییر جنس بسته کردن باید دمای دستگاه را برای دوخت حرارتی تغییر داد.

دستگاه بسته کردن پری مید

در این نوع دستگاه بسته کردن مواد غذایی بر خلاف دستگاه عمودی، به عنوان ورودی تنها بسته های آماده را به جای رول باید جایگذاری کرد. بسته های آماده در در قسمت استکر دستگاه چیده شده و دستگاه به طور اتوماتیک، بسته ها را از مواد غذایی پر کرده و قسمت بالای بسته توسط دستگاه پرس می شود.

دستگاه بسته کردن مواد خوراکی افقی

برای بسته بندی مواد غذایی همانند بیسکوئیت، کوکی و شیرینی از دستگاه بسته کردن مواد غذایی افقی استفاده می شود. در این نوع دستگاه مواد غذایی بر روی نوار نقاله چیده شده و سپس به صورت اتوماتیک سلفون دور مواد غذایی پیچیده و بسته می شود.

دستگاه دربند

ماشین های بسته بندی دربند برای بسته کردن صنایع مختلفی از جمله مواد غذایی کاربرد دارد. از دستگاه بسته کردن دربند برای بسته کردن مواد غذایی از جمله: دوغ، نوشابه، کنسرو ماهی و خاویار مورد استفاده قرار می گیرد. کاربری آسان، تنوع بالای دستگاه و رنج قیمتی مناسب دستگاه سبب شده تا بیشتر صنایع، این دستگاه را برای بسته بندی خریداری نمایند.

در این نوع دستگاه ابتدا درب گذاری به صورت دستی انجام شده؛ سپس دستگاه دربند به صورت اتوماتیک درب را محکم کرده و محصول را به خط خروجی انتقال می دهد.

دستگاه سلفون از زیر

این دستگاه بسته بندی ها بیشتر در حوزه بسته بندی مواد غذایی همانند لواشک به کار گرفته می شود. این دستگاه در واحدهای تولیدی بزرگ کاربرد دارد. این دستگاه دارای جای رول، المنت برش و قطع سلفون می باشد. سلفون مورد استفاده در محفظه دستگاه کشیده شده و اضافات آن به زیر دستگاه جمع می شود. اتوی تفلونی در دستگاه سبب شده تا سلفون بر روی مواد غذایی کشیده شده و بسته کردن کامل شود.

بسته کردن با دستگاه وکیوم

برای بسته بندی مواد غذایی همانند گوشت از دستگاه وکیوم استفاده می شود. جهت بسته بندی با دستگاه وکیوم ابتدا مواد غذایی داخل سلفون قرار گرفته سپس به داخل محفظه دستگاه وکیوم منتقل می شود. دستگاه وکیوم با دوخت حرارتی لبه پلاستیکی، بسته بندی مواد غذایی را تکمیل می نماید. در برخی از مدل های دستگاه وکیوم، سیستم تزریق گاز نصب شده و ابتدا هوای داخل پاکت مواد غذایی تخلیه شده و پس از آن گاز تزریق و بسته پلمپ می شود.

دستگاه بسته کردن مواد خوراکی ریلی

دستگاه ریلی دوخت افقی برای بسته کردن مواد غذایی از جمله حبوبات، خشکبار و آجیل مورد استفاده قرار می گیرد. در نوع اتوماتیک این دستگاه، حبوبات باید ارتفاع 2.50 متر بالا رفته و به قیف اولیه دستگاه ریخته می شود. سپس قسمت وزن کشی و توزین دستگاه، حبوبات را به صورت دقیق وزن کرده و در پاکت های بسته بندی قرار داده؛ پس از آن به کمک دستگاه دوخت حرارتی و پرس، درب بسته بندی بسته شده و به خط خروجی دستگاه می رود.

حرف آخر

بسته کردن مواد خوراکی در جهت حفظ کیفیت و نگهداری طولانی مدت آن به کار می رود. امروزه دستگاه های بسته کردن متعددی در بازار بوده که با توجه به نوع مواد غذایی، دستگاهی خاص برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از خرید هر نوع از این دستگاه ها باید به نوع مواد غذایی و راهنمای استفاده از دستگاه بسته بندی ادویه و مواد غذایی به طور کامل آگاه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره تلفنی شماره خود را وارد کنید

مشاوره البرز ماشین کرج
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه