دستگاه پرکن مایعات چیست؟

دستگاه پرکن مایعات

پیشرفت علم و تکنولوژی سبب شده تا شیوه های سنتی بسته بندی منسوخ شده و ماشین آلات متعددی در صنایع مختلف برای بسته بندی محصولات مورد استفاده قرار گیرد. آیا تا به حال ماشین آلات و دستگاه های پرکن مایعات را دیده اید؟ در این مقاله به بررسی انواع دستگاه پرکن مایعات می پردازیم.

دستگاه پرکن مایعات چیست؟

بهتر است ابتدا با عنوان دستگاه پرکننده مایعات آشنا شوید. ” دستگاه پرکن مایعات چیست؟” سوالی که اکثر فعالان تازه وارد به بازار کار بسته بندی درباره آن تحقیق می کنند.

این دستگاه مایعات، دستگاهی مناسب برای پر کردن حجم مشخصی از مایعات با چگالی و ویسکوزیته متفاوت است. دستگاه پرکننده مایعات یکی از بهترین ابزارهایی بوده که به روند تولیدی مایعات سرعت بخشیده و بسته بندی مایعات را در محیطی کاملا بهداشتی انجام می دهد. دستگاه پرکن مایعات کاملا اتوماتیک بوده و به صورت خودکار مایعات مختلف در ظروف شیشه ای یا پاکتی بسته بندی می کند.

انواع دستگاه پرکن مایعات یا دستگاه بسته بندی مایعات

دستگاه های پرکننده مایعات یا دستگاه بسته بندی مایعات بر اساس مکانیزم پر کردن به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود.

  • دستگاه پرکن مایعات با مکانیزم پمپی : در این نوع دستگاه، مایعات تحت فشار هوا به داخل ظرف یا پاکت منتقل می شوند. بهترین کاربرد این دستگاه برای مایعاتی با وزن بالا بوده که تحت تاثیر جریان هوا، فشار کافی برای پمپاژ مایع مورد نظر به وجود می آورد. انتقال مایعات با گرانروی پایین همانند عرقیجات بدلیل هدر رفت میزان بالای مایعات در اثر فشار خروجی هوا، به واسطه این شیوه توصیه نخواهد شد.
  • دستگاه پرکننده مایعات با مکانیزم ثقل: عملکرد این دستگاه ها شبیه دستگاه پرکن دستی بوده؛ با این تفاوت که هیچ گونه دخالت انسانی در روند کاری آن وجود ندارد. پایه و اساس انتقال مایعات در این شیوه، وزن خود سیال بوده که توسط یک مخزن بزرگ در خط تولیدی در داخل بطری ها یا پاکت منتقل می شوند.
  • دستگاه پرکن مایعات با مکانیزم سیلندر و پیستون : بهترین نوع دستگاه پرکننده مایعات که عملکردی شبیه دستگاه پرکننده مایعات با مکانیزم ثقلی داشته، اما در این دستگاه وزن سیال تاثیری نداشته و در انتهای خط تولید یک پیستون موجود بوده که با حرکت آن، مایعات در حجم مشخصی به داخل بطری یا شیشه مورد نظر منتقل می شود. سرعت و دقت پر کردن مایع در این نوع دستگاه بالاتر از انواع دیگر است.

دستگاه پر کن مایعات به لحاظ نوع مایعات شامل دسته بندی های زیر می شود.

  • دستگاه پرکننده مایعات رقیق شامل زیر دسته های مایعات رقیق ثقلی، مایعات سر ریز، مایعات تری بلوک به همراه درب گذار و مایعات منو بلاک برای مایعات رقیق
  • دستگاه پرکن مایعات غلیظ شامل زیر دسته های مایعات پمپی، سیلندر پیستونی، اسپری پرکن، پرکن وکیومی، پرکن مایعات غلیظ روتاری( مناسب برای بسته بندی خامه یا شکلات صبحانه)، پرکن مایعات خط مستقیم(جهت پر کردن مایعاتی همانند ارده، آبلیمو، روغن زیتون و …) و پرکن رفت و برگشت

برای انتخاب صحیح نوع دستگاه پرکننده مایعات باید به ویسکوزیته و وزن سیال مورد نظر دقت کافی شود.

نکات مهم در خریداری نوع دستگاه پرکننده مایعات

برای انتخاب مناسب نوع دستگاه بسته بندی مایعات باید به فاکتورهای مهمی دقت کرد.

– رقیق یا غلیط بودن محصولات: نوع سیال مورد نظر رابطه مستقیمی با نوع دستگاه انتخابی و ظرفیت آن دارد. برخی از دستگاه های پرکننده مایعات برای سیال هایی با وزن و ویسکوزیته بالا مناسب بوده و برای سیالات دیگر کاربردی ندارند.

– اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک بودن دستگاه: طبیعتا دستگاه های کاملا اتوماتیک، فرایند تولید را سرعت بخشیده و روند تولیدی را کاملا بهداشتی انجام می دهد.

– قیمت دستگاه پرکن مایعات : این نوع دستگاه پیستونی کاربرد بیشتری داشته و قیمت بالاتری نسبت به دیگر دستگاه ها دارد.

نتیجه گیری

بسته بندی مایعات بخش مهمی از بازار دستگاه های بسته بندی را به خود اختصاص داده است. امروزه روش های مختلفی برای بسته بندی مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از دستگاه های پرکن مایعات دستی، پرکن مایعات اتوماتیک به جهت بسته بندی مایعات مختلف، کاربرد گسترده ای دارد. به طور کلی بسته بندی مایعات شامل تولید پاکت، انتقال سیال یا مایع به پاکت و تکمیل فرایند بسته بندی می شود. نوع دستگاه بسته بندی مایعات به میزان ویسکوزیته و غلظت مایعات بستگی دارد. لازم بذکر است فرایند بسته بندی مایعات تاثیر بسیاری بر روی کیفیت و بازاریابی محصولات دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره تلفنی شماره خود را وارد کنید

مشاوره البرز ماشین کرج
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه