خط تولید و دستگاه بسته بندی حبوبات

خط تولید و دستگاه بسته بندی حبوبات البرز ماشین کرج

دستگاه بسته بندی حبوبات

شرکت البرز ماشین کرج تولیدکننده انواع ماشین‌آلات و خطوط بسته‌ بندی مواد غذایی و شیمیایی است. یکی از این خطوط، خط تولید و دستگاه بسته‌بندی حبوبات و غلات است. این خط تولید انواع حبوبات (نخود، عدس، لوبیا….) و غلات (گندم، جو، برنج،…) را به‌ راحتی تصفیه، بسته بندی و آماده بازار فروش می‌کند. در این مطلب به‌ صورت تخصصی به توضیح در مورد خط بسته‌بندی حبوبات و غلات شرکت البرز ماشین کرج و نحوه کارکرد تک تک ماشین آلات و دستگاه بسته بندی حبوبات، همراه با توضیحات کامل و لینک خرید خواهیم پرداخت. 

در سال های اخیر علم کمک شایانی به توسعه و تولید دستگاههای بسته بندی در حوزه حبوبات کرده است و شاهد استفاده از دستگاههای متنوعی در راستای تولید محصولاتی نظیر حبوبات هستیم. شرکت های بزرگی در جهان برای فروش و ارائه محصولات خود به استفاده از دستگاههای بسته بندی حبوبات روی آورده اند و توانسته اند فروش محصولات خود را با بسته بندی به شکل با کیفیت به شکل تاثیر گذاری بالا ببرند. این نوع دستگاهها میتوانند علاوه بر بسته بندی حبوبات در بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی نیز تاثیر بسزایی داشته باشند. 

دستگاه بسته بندی حبوبات از جمله دستگاههاییی است که در خطوط تولیدی حبوبات به کار میرود و باعث میشود تا پروسه تولید محصولات بصورت بسته بندی بصورت اتوماتیک انجام گیرد. این دستگاهها از قطعات و قسمتهای پیچیده ای تشکیل شده اند که میتوانند با استفاده از یک دکمه به آسانی به بسته بندی هر نوع حبوبات و غلاتی بپردازند. در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا شما را با انواع دستگاههای بسته بندی حبوبات و دستگاههای جانبی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

عوامل موثر در سود دهی بسته بندی حبوبات

  • نوع و کیفیت حبوبات: حبوبات با کیفیت بالا و قیمت مناسب، فروش بیشتری خواهند داشت و در نتیجه سود بیشتری نیز به همراه خواهند داشت.
  • روش بسته بندی: بسته بندی مناسب و جذاب، باعث افزایش فروش و سودآوری خواهد شد.
  • بازار هدف: شناخت بازار هدف و نیازهای آن، در تعیین نوع و کیفیت حبوبات و روش بسته بندی، نقش مهمی دارد.
  • رقابت: وجود رقابت بالا در بازار، باعث کاهش سودآوری خواهد شد.

در مجموع، با توجه به عوامل ذکر شده، می توان گفت که بسته بندی حبوبات یک کسب و کار سودآور است که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح، می توان سود قابل توجهی از آن کسب کرد.

برای مثال، اگر یک واحد بسته بندی حبوبات بتواند حبوبات با کیفیت بالا را با قیمت مناسب خریداری کند و از روش بسته بندی مناسب و جذاب استفاده کند، می تواند بازار هدف مناسبی را شناسایی کند و با رقابت موثر، سود قابل توجهی کسب کند.

نکات مهم برای راه اندازی خط تولید و بسته بندی حبوبات

راه اندازی خط تولید و بسته بندی حبوبات، یک فرآیند پیچیده است که نیاز به برنامه ریزی و مدیریت صحیح دارد. در این فرآیند، نکات مهم زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

  • بررسی بازار: قبل از راه اندازی خط تولید، باید بازار هدف و نیازهای آن را به طور دقیق بررسی کرد. این امر به انتخاب نوع و کیفیت حبوبات، روش بسته بندی و قیمت مناسب، کمک خواهد کرد.
  • تهیه مجوزهای لازم: برای راه اندازی خط تولید و بسته بندی حبوبات، باید مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه، مانند وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد، دریافت شود.
  • خرید تجهیزات و ماشین آلات: انتخاب تجهیزات و ماشین آلات مناسب، نقش مهمی در کیفیت و کارایی خط تولید دارد.
  • آموزش نیروی انسانی: نیروی انسانی ماهر و با تجربه، برای کار در خط تولید، ضروری است.
  • مدیریت صحیح: مدیریت صحیح خط تولید، از جمله کنترل کیفیت، کنترل هزینه ها و بازاریابی، نقش مهمی در موفقیت کسب و کار خواهد داشت.

خط کامل تصفیه و بسته بندی حبوبات

 
 

ماشین‌آلات خط تولید و دستگاه بسته بندی حبوبات و غلات

1-بالابر کاسه‌ای

این بالابر حاوی یک مخزن برای تخلیه حبوبات و غلات است. این مخزن به‌صورت دستی و توسط اپراتور پر می‌شود. این بالابر محصول خام را به مخزن دستگاه بوجاری منتقل می‌کند. کار با این بالابر بسیار ساده است و فقط کافی است تا مخزن را از مواد پر کنید تا دستگاه بصورت اتوماتیک اقدام به پر کردن مخزن دستگاه بسته بندی حبوبات کند. از مزیت های این دستگاه قابلیت تعمیرات ساده و تعویض کاسه ها بصوت کاملا سریع میباشد که باعث میشود تا در صورت بروز هرگونه مشکلی هنگام کار بدون تاخیر به تولید ادامه دهید.

بالابر کاسه ای-خط تولید و بسته بندی حبوبات

2-دستگاه بوجاری از خط تولید و بسته‌بندی حبوبات و غلات

دستگاه بوجاری برای جداکردن کاه و کلش و هر گونه ناخالصی از حبوبات به کار میرود. با استفاده از دستگاههای بوجاری در خطوط تولید حبوبات و غلات سرعت کار بسیار افزایش میابد و میتوان با سرعت بسیار بالا به تولید ادامه داد. ماشین آلات بوجاری به دودسته تقسیم می‌شوند که به قرار زیر میباشند.

بوجاری فوتوسلی (الکترونیکی):

دستگاه بوجاری الکترونیکی با فناوری فوتوسل و لیزر کارکرده و به ‌وسیله قابلیت تشخیص رنگ و اندازه حبوبات، اضافات محصول را غربالگری و جداسازی می‌کنند. دقت این دستگاه‌ها بسیار بالا بوده و به طبع قیمت بسیار بالایی هم دارند. این مدل دستگاه وارداتی بوده و در داخل کشور تولید نمی‌شود. این مدل ماشین‌آلات بیشتر برای خط برنج استفاده‌ میشود و برای خطوط حبوبات به‌صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد. نکته مهم دیگر حساسیت بالای این دستگاه و امکان بروز مشکلات در هنگام استفاده میباشد که ممکن است باعث ایجاد خلل در تولید شود.

دستگاه بوجاری مکانیکی:

دستگاه بوجاری نقش مهمی را در خط تولید و بسته بندی حبوبات ایفا میکند. شرکت البرز ماشین کرج در زمینهٔ تولید دستگاه بوجاری مکانیکی فعالیت دارد. فناوری این دستگاه کاملاً بومی‌سازی شده و در ایران تولید می‌شود. درنتیجه قیمت پایین‌تری داشته و دقت قابل قبولی هم دارد. بعد از انتقال محصول به مخزن بوجاری، محصول موردنظر از یک ارتفاع کوتاه به پایین و بر روی ویبراتور ریخته می‌شود. در میان فاصله ریزش محصول از مخزن بوجاری به ویبراتور، یک فن قوی کار گذاشته‌شده است. این فن در زمان ریزش محصول، کلیه اضافات سبک‌تر از محصول اصلی (برگ، خاک،…) را جداسازی می‌کند. 

بعد از گذر از این مرحله محصول از سرند اول عبور کرده و بر روی سرند دوم ریخته می‌شود. اما اضافات بزرگ‌تر (سنگ، کلوخ،….) از سرند اول عبور نمی‌کند. در سرند دوم حبوبات از سرند رد نمی‌شوند. بلکه هر آنچه از دانه‌های حبوبات ریزتر باشد از خود حبوبات جداشده و به پایین ریخته می‌شود. با این روش دستگاه بوجاری البرز ماشین کرج 80 تا 85% محصول را پاک‌سازی می‌کند. 25% باقی‌مانده به‌طور مثال، می‌تواند لوبیای نامرغوب یا سنگ هم‌وزن و اندازه لوبیا باشد.

دستگاه بوجاری غلات و حبوبات-خط تولید و بسته بندی حبوبات

 

نکته:ماشین‌آلات بوجاری، البرز ماشین کرج در هر حجم و ظرفیت تولید برای مشتریان عزیز سفارشی سازی و ساخته می‌شوند.

نکته: بر اساس نیاز مشتری و اندازه دانه‌های حبوبات مورد نظر می‌توان از سرندهای مختلف با مش بندی‌های (سایزبندی‌های) متفاوت استفاده کرد.

3-بالابر کاسه‌ای دوم:

حبوبات سرند شده وارد بالابر دوم شده و به نوار نقاله دست‌چین منتقل می‌شوند. میتوان این کار را توسط فرد و نیروی انسانی نیز انجام داد ولی استفاده از ماشین آلاتی نظیر بالابر کاسه ای میتواند سرعت کار را تا حد زیادی افزایش دهد و از بروز مشکلات فردی نیز جلوگیری کند. در ضمن با استفاده از این نوع دستگاهها میتوان مدت زمان کاری را نیز افزایش داد.

بالابر کاسه ای-خط تولید و بسته بندی حبوبات

نکته: اندازه و ظرفیت بالابرهای شرکت البرز ماشین کرج بر اساس نیاز و ظرفیت خط تولید حبوبات مشتریان عزیز، طراحی و سفارشی‌سازی می‌شوند.

4-نوار نقاله دست‌چین

بعد از مرحله بوجاری و برای اطمینان از تمیز بودن محصول از نوار نقاله دستچین یا همان میز بازبینی استفاده میشود که باعث میشود تا بازرسی نهایی نیز انجام گیرد تا هیچگونه سنگ و خاشاکی وارد بسته بندی محصولات نشود. در این مرحله به کمک چند اپراتور به‌صورت چشمی محصول موردنظر پاک‌سازی می‌شود. در انتهای نوار نقاله محصول ما 100% تمیز و پاک ‌سازی‌ شده است.

دستگاه نوار نقاله دستچین-خط تولید و بسته بندی حبوبات

5-بالابر کاسه‌ای از خط تولید و بسته‌بندی حبوبات و غلات:

در این مرحله محصول کاملاً پاک‌شده از طریق بالابر وارد دستگاه پولیش می‌شود. بعد از مرحله نوار نقاله دستچین از یک بالابر برای انتقال محصول به مخزن دستگاه بسته بندی استفاده میشود. این بالابر با سرعت بالا مخزن دستگاه پولیش را پر میکند تا دستگاه بدون کوچکترین خللی به کار خود ادامه دهد.

بالابر کاسه ای-خط تولید و بسته بندی حبوبات

6-دستگاه پولیش حبوبات و غلات در خط تولید و بسته بندی حبوبات:

این دستگاه همان کار واکس زدن محصول را انجام می‌دهد. دستگاه پولیش حبوبات و غلات مجهز به یک فرچه و چندین ابر است که توسط اپراتور مرتباً شسته و نمناک می‌شود. توسط این دستگاه خاک روی دانه‌های محصول گرفته‌شده و به‌اصطلاح، جلا داده می‌شود. پس از عبور از این مرحله دانه‌های محصول ما کاملاً برق‌زده و آماده بسته‌بندی است. حتما میدانید که پاکیزه بودن و تمیزی محصول در داخل بسته بندی تاثیر مستقیمی در فروش بالای محصولات دارد.

دستگاه پولیش حبوبات و غلات شرکت البرز ماشین کرج
 

نکته: خط تولید حبوبات و غلات بسته به نیاز مشتری به‌صورت تک فاز و سه فاز ارائه داده می‌شود. خطوط با برق سه فاز مناسب مکان‌های صنعتی (سوله‌ها و کارخانه جات بزرگ) و خطوط طراحی‌شده با برق تک فاز مناسب مشاغل نوپا و کارآفرینان است.
نکته: خط تولید حبوبات و غلات برای تولید و بسته‌بندی دانه‌های بسیار ریز (خاک شیر، آویشن،…) هم قابل‌ استفاده است.

بالابر z:

قبل از توضیح در مورد این بالابر، مشتریان عزیز نیاز به شناخت تفاوت بالابرهای شرکت البرز ماشین کرج دارند. چرا در این مرحله به‌جای استفاده از بالابر z از همان بالابر کاسه‌ای استفاده نکردیم؟

بالابرهای البرز ماشین کرج سه دسته هستند…

انواع بالابر البرز ماشین کرج-خط تولید و بسته بندی حبوبات

1-بالابر اوگر حلزونی (مواد پودری):

این دستگاه در لوله بالابر خود مجهز به یک ماردون است. به کمک چرخش این ماردون مواد پودری به بالا هدایت می‌شوند. این دستگاه مخصوص مواد پودری بوده و در خط تولید و بسته‌بندی حبوبات و غلات کاربردی ندارد.

2-بالابر کاسه‌ای:

این بالابر مخصوص حبوبات طراحی و ساخته‌شده است. البته برای محصولات دیگر همچون ماسه و آهک هم استفاده می‌شود. این بالابر برای محصولات مقاوم‌تر (حبوبات و غلات) استفاده‌شده و مجهز به کاسه‌های استنلس استیل است. کاسه‌های بالابر کاسه‌ای به‌صورت مکانیکی پر می‌شوند.

این بدان معناست که کاسه‌های این دستگاه همانند یک بیل مکانیکی عمل کرده و از زیر محصول را بارگیری می‌کنند. درنتیجه امکان شکستن و آسیب دیدن به محصولات ظریف (پسته، تخمه…) وجود دارد. به همین دلیل است که از این بالابر برای محصولات با مقاومت بدنه پایین استفاده نمی‌شود.

بالابر کاسه ای-خط تولید و بسته بندی حبوبات

3-بالابر z:

بالابر z برای پر کردن دستگاه‌های بسته‌بندی استفاده می‌شود. این دستگاه برای محصولات غذایی ظریف‌تر (پسته، تخمه، قند…) کاربرد دارد. به دلیل وجود خاصیت ویبراتوری در این دستگاه از خرد شدن محصول جلوگیری می‌شود. در خط تصفیه و بسته‌بندی حبوبات، بالابر z قبل از دستگاه بسته‌بندی قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود به بدنه محصول پاک‌شده فشار نیامده و آسیب نبیند.

بالابر z-خط تولید و بسته بندی حبوبات

دستگاه بسته‌بندی:

دستگاه بسته ‌بندی حبوبات شرکت البرز ماشین کرج در سه ظرفیت (تک توزین، دو توزین و چهار توزین) طراحی و ساخته می‌شوند. تفاوت این سه دستگاه تنها در سرعت بسته‌بندی است. سرعت دستگاه بسته‌بندی حبوبات دو توزین دو برابر تک توزین و بسته‌بندی چهار توزین دو برابر دو توزین است.

بسته بندی حبوبات

 

نکته: دستگاه‌های بسته‌بندی شرکت البرز ماشین کرج در دو نوع مکانیکی (سه فاز) و پنوماتیک (تک فاز) تولید می‌شوند.

نوار نقاله جلوی بسته‌بندی

در مرحله آخر هم محصول بسته‌بندی‌ شده بر روی نوار نقاله دست‌چین قرار می‌گیرد. در این مرحله محصول توسط چند اپراتور بسته‌بندی نهایی شده و آماده بازار فروش می‌شود. اپراتور ها در کنار این نوار نقاله جلو بسته بندی قرار میگیرند و بسته ها را داخل کارتن میچینند.

نوار نقاله جلوی بسته بندی-خط تولید و بسته بندی حبوبات

فضای مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید حبوبات

فضای مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید حبوبات به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل میتوانند برای موارد گوناگون بسیار متفاوت باشند و نیاز به توجه به نکات بسیار زیادی برای محاسبه این میزان فضا میباشد که در پایین به برخی از آن ها اشاره کرده ایم.

  • ظرفیت تولید: به طور طبیعی، خطوط تولید با ظرفیت بالاتر به فضای بیشتری نیاز دارند.
  • نوع خط تولید: خطوط تولید فرآوری و بسته بندی حبوبات به فضای بیشتری نسبت به خطوط تولید صرفاً بسته بندی نیاز دارند.
  • میزان انبارداری: فضای مورد نیاز برای انبار مواد اولیه و محصول نهایی باید در نظر گرفته شود.
  • چیدمان خط تولید: چیدمان مناسب خط تولید می تواند به استفاده بهینه از فضا کمک کند.
  • ابعاد تجهیزات: ابعاد دستگاه های مورد استفاده در خط تولید بر فضای مورد نیاز تاثیر می گذارد.
  • فضاهای جانبی: به فضایی برای دفتر کار، رختکن، سرویس بهداشتی و … نیز نیاز است.

به طور کلی، فضای مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید حبوبات بین 100 تا 1600 متر مربع می باشد. برای مثال، خط تولید با ظرفیت 1 تن در روز به فضایی حدود 200 متر مربع نیاز دارد، در حالی که خط تولید با ظرفیت 5 تن در روز به فضایی حدود 500 متر مربع یا بیشتر نیاز خواهد داشت.

انتخاب فضای مناسب برای راه اندازی خط تولید حبوبات از اهمیت بالایی برخوردار است. این فضا باید دارای شرایط مناسب از نظر تهویه، نورپردازی، رطوبت و دمای محیط باشد. همچنین، دسترسی به امکانات زیربنایی مانند آب، برق و گاز نیز ضروری است. در هنگام انتخاب فضای مناسب، باید به موارد زیر توجه کرد:

  • هزینه اجاره یا خرید فضا: هزینه فضا یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید در نظر گرفته شود.
  • موقعیت مکانی: دسترسی به مواد اولیه، بازار هدف و نیروی انسانی از عوامل مهم در انتخاب موقعیت مکانی مناسب هستند.
  • امکانات زیربنایی: دسترسی به امکانات زیربنایی مانند آب، برق و گاز ضروری است.
  • شرایط محیطی: فضا باید دارای شرایط مناسب از نظر تهویه، نورپردازی، رطوبت و دمای محیط باشد.

با در نظر گرفتن تمام این عوامل، می توانید فضای مناسب برای راه اندازی خط تولید حبوبات خود را انتخاب کنید.

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله شما را با دستگاههای بسته بندی حبوبات و خطوط تولیدی این محصول آشنا کرده باشیم. در صورت بروز هر گونه سوالی میتوانید با تماس با تیم البرز ماشین کرج با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

بله. تمامی دستگاههای ارائه شده در شرکت البرز ماشین کرج، ساخت ایران هستند.

راه اندازی خط تولید حبوبات با توجه به میزان تولید و بازار مصرف یعنی عرضه و تقاضای بالا کاملا به صرفه است. 

دستگاههای معرفی شده در بالا شامل یک خط تولید کاملا مکانیزه میشوند ولی میتوان با استفاده از مشورت با تیم فروش برخی از آن ها را از خط تولید حذف و با استفاده از اپراتور و بصورت نیمه اتوماتیک آن بخش را انجام داد. 

16 دیدگاه در “خط تصفیه و دستگاه بسته‌بندی حبوبات و غلات

  1. احسان گفت:

    سلام روز بخیر
    آیا هر نوع حبوباتی را میشه با این دستگاهها بسته بندی کرد؟

    1. Bahman Karimi گفت:

      سلام روز بخیر
      دستگاههای بسته بندی حبوبات یا همان دستگاههای توزین دار قابلیت بسته بندی محصولات گرانولی را دارند و میتوانند برای هر نوع محصولی مورد استفاده قرار بگیرند.

  2. محمد کاظمی گفت:

    سلام
    برای اینکه بتونم خط تولید حبوبات راه اندازی کنم چقدر باید هزینه کنم؟

    1. Bahman Karimi گفت:

      سلام جناب کاظمی عزیز
      برای اینکه بتوانید هزینه دقیقی از میزان بودجه مناسب برای راه اندازی خط تولید حبوبات داشته باشید باید به موارد گوناگونی توجه کنید. میتوانید برای بررسی سریع و دقیق با مشاوران ما از طریق شماره تلفن 02634722902 و یا شماره تلفن 09108698783 در ارتباط باشید.

  3. حمید گفت:

    فروش اقساطی دارید

    1. Bahman Karimi گفت:

      سلام روز بخیر
      فروش به شکل اقساط ماهانه خیر متاسفانه ولی شرایط پرداختی خوبی داریم. میتوانید با تیم فروش تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهند. 09108698783
      موفق باشید.

  4. مصطفی کمالی گفت:

    سلام
    دستگاه بسته بندی این خط چه وزن هایی را میزنه

    1. Bahman Karimi گفت:

      سلام روز بخیر
      دستگاههای بسته بندی خطوط تولیدی حبوبات بسته به نیاز شما میتوانند متفاوت باشند. بصورت نرمال و استاندارد این دستگاهها از 50 گرم تا 1200 گرم را بصورت اتوماتیک بسته بندی میکنند.
      موفق باشید.

  5. محمود اکبری گفت:

    سلام
    در هر دقیقه چند بسته حبوبات میشود بسته بندی کرد

    1. Bahman Karimi گفت:

      سلام روز بخیر
      میزان تولید با دستگاههای بسته بندی توزین دار بسته به نوع دستگاه میتواند کاملا متفاوت باشد. بعنوان مثال با دستگاه بسته بندی 4 توزین میتوان بسته های 900 گرمی حبوبات را بین 25 تا 35 بسته در هر دقیقه بسته بندی کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفن 09108698783 تماس حاصل فرمایید.
      موفق باشید.

  6. حمید محمدی گفت:

    سلام آیا میشه دستگاهها را تست کرد و از نزدیک بازدید کرد؟

    1. Bahman Karimi گفت:

      سلام روز بخیر
      شما میتوانید با هماهنگی با واحد فروش به شماره تلفن 09108698783 برای بازدید و تست دستگاهها اقدام کنید.
      موفق باشید

  7. مهسا محمدی گفت:

    سلام چه وزنهایی میشه با این دستگاه بسته بندی کرد

    1. Bahman Karimi گفت:

      سلام روز بخیر
      دستگاههای بسته بندی توزین دار میتوانند از وزن های 50 گرم تا 5 کیلوگرم را بسته به نوع محصول شما بسته بندی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفن 09108698783 تماس حاصل فرمایید.
      موفق باشید

  8. علی گفت:

    سلام خسته نباشید
    چقدر مساحت برای کنار هم چیدن دستگاه ها لازمه؟

    1. Bahman Karimi گفت:

      سلام علی عزیز
      بسته به میزان تولید این مساحت میتواند متغیر باشد. حداقل فضای مورد نیاز برای راه اندازی خط بسته بندی حبوبات چیزی در حدود 100 تا 150 متر مربع میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفن 09108698783 تماس حاصل فرمایید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *